در راه ارگانیک

این وبلاگ برای کمک به افزایش آگاهی‌های عمومی درباره‌ محصولات ارگانیک راه‌اندازی شده است.

در راه ارگانیک

این وبلاگ برای کمک به افزایش آگاهی‌های عمومی درباره‌ محصولات ارگانیک راه‌اندازی شده است.

در راه ارگانیک

کشاورزی ارگانیک گامی است بسوی:
√ تندرستی
√ امنیت غذایی
√ سلامت آب و خاک
√ کاهش گازهای گلخانه‌ای
√ محیط ‌زیست سالم و پایدار
و
آینده‌ای بهتر برای نسل‌های حال و آینده.

تلاش ما کمک به افزایش آگاهی‌های عمومی درباره‌ی محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک است.

شناسه ما در اینستاگرام و تلگرام:
OnBioWay@

ارگانیک : کلید تغذیه پایدار در جهان

يكشنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۳۶ ب.ظ

تحلیل 40 سال پژوهش در جهان درباره کشاورزی ارگانیک نشان داد:  

کشاورزی ارگانیک؛ کلید تغذیه پایدار در جهان

 

محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن با بررسی صدها پژوهش معتبر در جهان که در طی 40 سال گذشته صورت گرفته است، دریافتند که تغذیه جمعیت درحال رشد دنیا با اهداف ترسیم شده برای توسعه پایدار امکان‌پذیر است. بررسی‌های تحلیلی صورت گرفته توسط آنها ازصدها مطالعه انجام شده، شواهدی را فراهم می‌کند که نشان می‌دهد کشاورزی ارگانیک می‌تواند بازدهی کافی در تولید، سودمندی برای کشاورزان، حفاظت از محیط زیست و بهبودی وضعیت آن و ایمنی بیشتر برای کارگران مشغول به کار در مزارع را فراهم کند.

این مطالعه‌ تحت عنوان "کشاورزی ارگانیک در قرن 21" توسط جان ریگانولد - استاد علوم خاک و اگرواکولوژی - و جاناتان واچر - دانشجوی دکتری - در ماه فوریه 2016 در ژورنال گیاهان طبیعت منتشر شد.

این نخستین مطالعه‌ای است که‌ به تجزیه و تحلیل دانش 40 ساله‌ی مقایسه کشاورزی ارگانیک و کشاورزی مرسوم در راستای چهار محور تعیین شده پایداری توسط آکادمی ملی علوم آمریکا (NAS)، یعنی محورهای اقتصاد، تولید، محیط زیست و جامعه پرداخته است.

به گفته آقای ریگانولد -سرپرست تیم پژوهش- صدها مطالعه علمی هم‌اکنون نشان می‌دهد که در حال حاضر کشاورزی ارگانیک باید درصنعت تغذیه دنیا نقش داشته باشد. طبق نظراین نویسندگان تا 30 سال قبل تنها تعداد انگشت شماری از مطالعات به مقایسه کشاورزی ارگانیک و رایج پرداخته بودند. اما در 15 سال گذشته، اطلاعات حاصل از این مطالعات به سرعت روبه فزونی یافته است.

با وجود رشد فزاینده تولید محصولات ارگانیک در دو دهه گذشته، هم اکنون تولید این محصولات چیزی در حدود یک درصد زمین‌های کشاورزی جهان را به خود اختصاص داده است.

منتقدان کشاورزی ارگانیک بحث‌های زیادی را مبنی بر ناکارآمدی کشاورزی ارگانیک بدلیل نیاز به زمین بیشتر برای داشتن بازدهی تولید غذا به میزان مشابه در کشاورزی رایج، ارائه کرده‌اند. اما بررسی مطالعات متعدد در این زمینه نشان می‌دهد که بازدهی ارگانیک می‌تواند بیشتر از روش‌های رایج کشاورزی باشد.

به گفته آقای ریگانولد، در شرایط خشکسالی شدید که انتظار می‌رود با پدیده تغییرات آب وهوایی افزایش یابد، مزارع ارگانیک دارای پتانسیل تولید با بازدهی بالایی هستند چرا که خاک‌های اینگونه مزارع دارای ظرفیت بالاتری برای نگهداری آب در درون خود هستند.

همچنین در این بررسی، مطالعات متعددی وجود دارند که مزایای زیست محیطی تولید به شیوه‌ی ارگانیک را ثابت می‌کنند.

بطورکلی، کشتزارهای ارگانیک گرایش به ذخیره کردن کربن خاک دارند، دارای کیفیت خاک بالاتری هستند و فرسایش خاک را کاهش می‌دهند. همچنین کشاورزی ارگانیک آلودگی آب و خاک کمتری ایجاد کرده و انتشار مقادیر کمتری از گازهای گلخانه‌ای را سبب می‌شوند. کشاورزی ارگانیک بهره وری انرژی را نیز افزایش می‌دهد چرا که به کودهای شیمیایی و آفت‌کش ها تکیه ندارد.

شیوه ارگانیک همچنین با تنوع زیستی بیشترگیاهان، حیوانات، حشرات و باکتری‌ها همبستگی دارد همانطور که با تنوع ژنتیکی آنها.

تنوع زیستی خدماتی همچون گرده افشانی را که طبیعت ارائه می‌دهد، افزایش می‌دهد و نیز باعث بهبود توانایی سیستم‌های کشاورزی برای انطباق با شرایط در حال تغییر می‌شود.

 

یک ارزیابی از کشاورزی ارگانیک نسبت به کشاورزی مرسوم نشان می‌دهد که سیستم‌های ارگانیک تعادل در چهار حوزه پایداری را بهتر برقرار می‌کنند

 

آقای ریگانولد افزود که موضوع تغذیه در جهان نه تنها یک موضوع مربوط به بهره وری بلکه نیازمند به ارزیابی پسماندهای غذایی و نیز نحوه توزیع غذا است.

آقای ریگانولد گفت: "اگر شما به سرانه تولید کالری توجه کنید درمی‌یابید که ما هم اکنون درحال تولید کالری کافی برای بیش از 7 میلیارد نفر هستیم، اما ما 30 الی 40 درصد آن را دور می‌اندازیم. این موضوغ تنها مرتبط با کافی بودن تولید غذا نیست، بلکه مرتبط با ایجاد کشاورزی سازگار با محیط زیست و حصول اطمینان از آن است که غذا به دست کسانی برسد که به آن نیاز دارند."

ریگانولد و واچر اظهار می‌دارند که هیچ سیستم تکی و واحدی در کشاورزی نمی‌تواند به تنهایی فراهم کننده غذای کافی برای تمام دنیا باشد و در عوض آنچه که مورد نیاز است یک سیستم متعادل به صورت ترکیبی از سیستم‌های ارگانیک و دیگر سیستم‌های نوآورانه نظیر کشاورزی-جنگلداری، کشاورزی حفاظتی، تلفیق زراعت و دامپروری و سایر سیستم‌هایی است که هنوز ابداع نشده‌اند.

ریگانولد و واچر تغییر در سیاست‌هایی را توصیه می‌کنند که مانع از گسترش کشاورزی ارگانیک هستند. این موانع شامل هزینه‌های گذار به صدور گواهینامه‌های ارگانیک، عدم دسترسی به نیروی کار و بازار و عدم وجود زیرساخت‌های مناسب برای ذخیره‌سازی و حمل و نقل محصولات می‌باشند.

ابزارهای مالی و حقوقی از الزامات ترغیب به نوآوری و تمرین کشاورزی پایدار هستند.

 


منبع: https://www.sciencedaily.com/releases/2016/02/160203085855.htm

ترجمه: پارمیس زاهدی مقدم (دانشجوی دکترای علوم دامی)، آرمین زاهدی (فعال محیط زیست و عضو جمعیت داوطلبان سبز)

 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۷

نظرات  (۱)

آرمین partchap partlist
dar zemn
LIKE!!!!!! be :ارگانیک: کلید تغذیه پایدار در جهان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی