در راه ارگانیک

این وبلاگ برای کمک به افزایش آگاهی‌های عمومی درباره‌ محصولات ارگانیک راه‌اندازی شده است.

در راه ارگانیک

این وبلاگ برای کمک به افزایش آگاهی‌های عمومی درباره‌ محصولات ارگانیک راه‌اندازی شده است.

در راه ارگانیک

کشاورزی ارگانیک گامی است بسوی:
√ تندرستی
√ امنیت غذایی
√ سلامت آب و خاک
√ کاهش گازهای گلخانه‌ای
√ محیط ‌زیست سالم و پایدار
و
آینده‌ای بهتر برای نسل‌های حال و آینده.

تلاش ما کمک به افزایش آگاهی‌های عمومی درباره‌ی محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک است.

شناسه ما در اینستاگرام و تلگرام:
OnBioWay@

الگویی برای "درست زیستن"

شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۷ ق.ظ

به یاد پیشگامان کشاورزی ارگانیک در ایران که نام و یادشان همواره بر تارک این مرز و بوم خواهد درخشید...


آیا می‌دانید "بانوی گل سرخ" که بود؟

آیا تابحال نام "گلاب زهرا" را شنیده‌اید؟

اگر نشنیده‌اید، خواندن این چند سطر نه تنها چیزی از عمر گرانمایه شما عزیزان نمی‌کاهد که شاید نیرویی دوچندان باشد برای آنان که در تلاشند برای رسیدن به جهانی بهتر و زیباتر!

در دل دره حاصلخیز و مرتفع لاله زار در استان کرمان واقع شده است، آنجا که وجود مواهبی چون بلندای نزدیک به سه هزار متر از سطح دریا، اقلیم نیمه خشک، سرد و بادخیز و تابش آفتاب جملگی عواملی هستند که یاریگر رسیدن این مجموعه به تولیداتی شده‌اند که در هماهنگی با طبیعت، به بالاترین سطوح از استانداردهای جهانی ارگانیک دست یافته و یکی از ناب‌ترین روغن‌های گل دنیا را به بازارهای جهانی عرضه داشته‌اند.

شرکت گلاب زهرا طلایه دار کشاورزی ارگانیک در ایران است و سالهاست که صدها هکتار مزارع گل محمدی در منطقه لاله زار و صاحب آباد بردسیر به روش ارگانیک مدیریت می‌شوند.



این شرکت با پشتکار و رعایت دقیق اصول کشاورزی ارگانیک توانست در سال 1378 نخستین واحد تولید گلاب و روغن گل محمدی باشد که گواهینامه ارگانیک انجمن خاک انگلستان (Soil Association) را که یکی از معتبرترین نهادهای بین‌المللی در زمینه کشاورزی ارگانیک است، دریافت کند و همه ساله مزارع و کارخانجات گلابگیری آن توسط کارشناسان انجمن خاک انگلستان بازدید می‌شوند. 

محصولات این شرکت به کشورهایی از قبیل انگلستان، آلمان، فرانسه، کانادا، روسیه، ترکیه، اتریش، سنگاپور، نیوزلند، استرالیا، تایلند و چین صادر می‌شوند. همچنین به دلیل اهمیت فوق العاده بازار داخلی برای شرکت، همواره سعی شده محصولاتی سالم و با کیفیت عالی به دست هموطنان نیز برسد و بیش از ۲۰ نوع عرقیات گیاهی جهت مصارف داخلی روانه بازار ‌شود.

شرکت گلاب زهرا در سال ۱۳۹۲ بعنوان اولین و تنها شرکت ایرانی موفق به اخذ گواهینامه صداقت در تجارت از انجمن خاک انگلستان گردید.

کاری چنین بزرگ مرهون همت بلند زوجی نیکوکار و کارآفرین مرحومان همایون صنعتی و همسرشان خانم شهین دخت صنعتی (سرلتی) است که عمر خویش را در راه خدمت به هزاران نفر مردم سخت کوش منطقه لاله زار گذراندند. 



یادبود این زوج نیکوکار، اگر فقط  "لاله‌زار" باشد، آنها دین خود را به ایران ادا کرده‌اند. این دو در لاله‌زار کرمان به مدد کارگاهی سنتی، و در این سال‌ها کارخانه‌ای صنعتی، پرورش گل و تولید یکی از مرغوب‌ترین گلاب‌های جهان و یکی از خالص‌ترین روغن گل‌ها را آغاز کردند. آنها در منطقه‌ای کم‌درآمد برای مردمانی فقیر، کار و حرفه‌ای دوست‌داشتنی ایجاد کردند.

دربارۀ همایون صنعتی‌زاده که کارآفرین، محقق، مترجم و از پیشگامان صنعت نشر در ایران بود، در عرصۀ عمومی ایران به جز مجموعۀ گفتگوی سیروس علی‌نژاد و یادنامه‌ای در مجلۀ بخارا نمی‌توان نام و نشانی درخور یافت، اما مجتبی میرطهماسب، مستندساز خوش‌ذوق، گوشه‌ای از این زندگی را به تصویر کشیده و چندان که قاب تصویر و لنز دوربین اجازه می‌دهد، تلاش‌های صنعتی‌زاده و همسرش شهین‌دخت را ثبت کرده‌است.

"بانوی گل سرخ"  داستان زنی است که با همراهی همسرش در حوالی کرمان کاشت گل را به رغم مقاومت اهالی منطقه، آرام آرام و گام به گام جایگزین کشت خشخاش می‌کند، گلاب را به جای تریاک می‌نشاند و سرنوشت مردمان و کشاورزی منطقه را دگرگون می‌کند.

 شکل‌گیری و توسعه گلاب زهرا طی حدود سه دهه تحت مدیریت مستقیم این بانوی پرتلاش صورت پذیرفت. ایشان از بانیان توسعه کشت ارگانیک گل محمدی در ایران بود.



جالب آن که بانیان این نهاد پر برکت در طول این سی سال هرگز از عواید شرکت برای خود بهره ای نگرفتند بلکه بخش عمده ای از سهام شرکت به “بنیاد خیریه فرهنگی تربیتی صنعتی” واگذار شده که بیش از یک قرن پیشتر توسط مرحوم علی اکبر صنعتی جد بزرگوار خاندان صنعتی برای حمایت از کودکان یتیم و بی سرپرست در کرمان بنیان نهاده شد.


بانوی گل سرخ در بهمن ماه سال ۱۳۸۳ دار فانی را وداع گفت و همسر گرانقدرش نیز در سال ۱۳۸۸ به او پیوست.

نام و یاد و راهشان جاودانه باد...



منابع: 

1. اقتصاد سبز

http://eghtesadsabz.com/index.php/latest-news/gozaresh/287-2014-06-07-14-17-25


2. مجله جدید آنلاین

http://www.jadidonline.com/story/21052010/frnk/sanatizadeh


3. وبسایت شرکت گلاب زهرا

http://zahrarosewater.com


4. ویکی پدیا



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی